Kohvide kohta kasutatakse võrdlemisi tihti termineid fair trade ehk õiglane kaubandus või direct trade ehk otsekaubandus. Mida kumbki termin sisuliselt tähendab ning kas kohvi puhul peaks üht või teist eelistama?

ÕIGLANE KAUBANDUS VÕI OTSEKAUBANDUS?

Fair trade tekkis 1988. aastal reaktsioonina tollasele kohvikriisile. Kohvide hinnakvoodid ei olnud paigas ning seetõttu ületas pakkumine tunduvalt nõudlust. Üks Hollandi ettevõte lõi esimese fair trade sertifitseerimissüsteemi eesmärgiga kohvi hinda kunstlikult tõsta ning seeläbi pakkuda kohvikasvatajatele piisavat sissetulekut äraelamiseks. Järgmise paari aasta jooksul tekkis mitmeid organisatsioone, kes proovisid kohvituru olukorda veelgi stabiliseerida. Organisatsioonid grupeerusid lõpuks ühise „katuse“ alla, mida tunneme täna Fairtrade International nime all.

Kuidas fair trade ehk õiglane kaubandus täna toimib?

Täna on fair trade rahvusvaheline kokkulepe, mille eesmärk on toetada arengumaade (väike)farmereid ja -tootjaid, kes kasvatavad/toodavad peamiselt kohvi, kakaod, teed, suhkrut, šokolaadi, puuvilju jne. Tarbijatele on tuttav Fairtrade märgis, millega tähistatakse neid arengumaades toodetud või seal kasvatatud toorainest valmistatud tooteid, mille valmistamisel on järgitud fair trade põhimõtteid ning mis on kvalifitseeritud vastavalt organisatsiooni Fairtrade International sertifitseerimis- ja märgistamissüsteemile.

Fair trade põhimõtted on välja toodud nende kodulehel:

Kohvide puhul tasub teada, et Fairtrade märgise saanud kohvi farmerile makstakse kohvikilo eest fikseeritult 0,2 USD rohkem kui on selle börsihind.  

Kohvidest rääkides on õiglasel kaubandusel aga ka mõned miinused, mida tasub teada:

Direct trade ehk otsekaubanduse puhul ei ole tegemist organisatsiooni, vaid ideoloogiaga, mis seisneb selles, et ostja, nt kohvitootja tunneb müüjat ehk kohvifarmerit. Direct trade töötati otseselt välja õiglase kaubanduse süsteemile parema alternatiivi pakkumiseks. Konkreetse reeglistikuga ja üha keerulisemaks muutuva fair trade süsteemi kõrval on direct trade avatum kaubandusvorm, mis juhindub vastastikku (nii müüjatele kui ostjatele) kasulike kokkulepete tegemisest.

Näiteks kohvi puhul – kui fair trade lubab maksta kohvifarmerile fikseeritult 0,2 USD kohvikilo kohta rohkem kui on selle börsihind ning ei garanteeri, et lubatud kõrgem tasu tõesti ka kohvifarmerini jõuab, siis otsekaubanduse puhul on hind ostja ja müüja vaheline kokkulepe, tulenedes kauba kvaliteedist. Sageli on see kordades(!) kõrgem kui börsihind ning tänu otse sõlmitud kokkuleppele liigub ka otse ostjalt kohvifarmerile.

Otsekaubanduse ettevõtted järgivad enamasti järgmisi põhimõtteid:

Kohvide seisukohast on otsekaubandusel õiglase kaubanduse ees mitmed eelised:

Aga ka otsekaubandusel on üks miinus, mida tasub teada. Kuna tegemist ei ole reguleeritud süsteemi, vaid ideoloogiaga, baseerub otsekaubanduse termini kasutamine pakenditel ja turundussõnumites peamiselt tootjate isiklikul aususel ja läbipaistvusel. On olemas ka suuremaid ettevõtteid, kes lõikavad terminist kasu kui turundusvahendist, pakkumata tegelikku sisu selle taga. Seetõttu on väga oluline, et tarbijad teeksid oma uurimistöö enne vastavate toodete soetamist!